Opdrachten

December 2010 - Verbeter je computernetwerk met een parabool
Tijdens de afgelopen Career Day in Den Haag konden leerlingen in de stand van de Koninklijke Marine met wiskunde aan de slag. Het thema: y=ax2, de parabool. Met touwtjes, plakband en karton construeren zij hun eigen paraboolspiegel. Hoe werkt dat en wat kunnen ze ermee?


Download de opdracht (pdf)



December 2010 - Maak je eigen cd

Hoeveel uur per dag besteed je aan wiskunde? Misschien is dat meer dan je denkt. Als je een dvd kijkt of een game speelt, zit je eigenlijk een flinke berg wiskunde te doen. Hetzelfde geldt als je muziek luistert op je ipod of mp3. In deze opdracht komen leerlingen iets te weten over de rol van wiskunde bij cd’s. Deze opdracht is gebaseerd op het lesmateriaal bij de dvd-demonstrator van Philips. De daarbij behorende bladen ‘binair’ en ‘pariteit_tabel’ worden ook bij deze opdracht gebruikt. Deze bladen vind je op de website van Jet-Net, onder ‘kennisuitwisseling/lesmateriaal/dvd-demonstrator/neem een voorproefje’.

Download de opdracht (pdf)


Maart 2010 - Werken met verhoudingen, makkelijker dan je denkt

In allerlei vakken kom je wiskunde tegen: in natuurkunde, scheikunde, biologie, economie … Elk vak lijkt zijn eigen wiskunde te gebruiken, maar dat valt eigenlijk best mee. Veel berekeningen, formules en verbanden werken in principe hetzelfde. probeer het maar eens uit met onderstaande opdrachten van SaLVo*.

Deze opdrachten over verhoudingen zijn geschikt voor 2 havo/vwo (onderdeel 1 t/m 3) en 3 havo/vwo (onderdeel 1 t/m 4).

Antwoorden op de vragen staan hier.

Download de opdracht (pdf).

Maart 2009 - Een greep uit de voorraad van Math4all
Rondkijkend op http://www.math4all.nl/ (zie: Een frisse wiskundewind in de klas, activiteit, maart 2009) vonden we twee opdrachten die aansluiten op de verhalen van Erik Postma (Wiskundesoftware, oneindig veel toepassingen, interview, maart 2009) en Jeroen Goes (Pakketten en koffers vinden ‘zelf’ hun weg, interview, maart 2009). Verder nog een tip voor een toepasselijke aflevering van Schooltv voor de bovenbouw. Veel succes en plezier ermee!

Lees het volledige artikel (pdf).


September 2008 - Achter de schermen van Google.
In deze opdracht geeft Jan Brandts, medewerker aan de Universiteit van Amsterdam, een wiskundig getinte uitleg over de werking van de zoekmachine Google. Google rangschikt zijn zoekresultaten aan de hand van het belang van de gevonden bladzijdes, genaamd de PageRank. Met behulp van Goozzles (Google puzzles) wordt uitgelegd hoe deze PageRank in 1998 door Larry Page en Sergey Brin werd bepaald. Veel plezier!

Als je Google gebruikt om te zoeken naar een bepaalde term, krijgt elke gevonden bladzijde een rapportcijfer, de PageRank. Deze rapportcijfers worden gebruikt om de bladzijdes in volgorde van belangrijkheid weer te geven. Geen kleine klus, want internet heeft op dit moment meer dan tien miljard pagina’s. Het kost maar liefst drie dagen om alle tien miljard rapportcijfers uit te rekenen met behulp van grote hoeveelheden aan elkaar geschakelde supercomputers. Dat is erg duur, en daarom doet Google dit maar één keer per maand. De rangschikking van Google stemt vaak verrassend goed overeen met wat mensen echt belangrijk vinden. In deze opdracht proberen we uit te leggen hoe Google dat doet.

Download de opdracht (pdf).