Activiteit - juli 2014

Veel (nieuwe) wiskunde in NLT-module over logistiek
Bij logistiek denk je al snel aan magazijnen, vrachtwagens en de bevoorrading van winkels. Maar als je met vrienden een maaltijd kookt of wat bijverdient als pizzakoerier, heb je zelf ook te maken met logistiek. De nieuwe NLT-module ‘Logistiek’ belicht een aantal interessante toepassingen. Daarbij komt flink wat wiskunde kijken.

‘Logistiek’ werd geschreven door 16 leraren in opleiding aan de masteropleiding Science Education & Communication (SEC) van de TU Delft. De NLT-module was hun eindopdracht voor het vak Ontwerpen van Communicatieve en Educatieve producten. Wim Sonneveld was hun begeleider en verzorgde de eindredactie. Behalve vakcoach bij SEC is hij ook docenten natuurkunde en NLT bij de Gereformeerde Scholengemeenschap Randstad in Rotterdam. In de NLT-groep uit 5-vwo testte hij als eerste de module. Hij vertelt hier graag over hun ervaringen.
Lees het volledige artikel (pdf).

Activiteiten - september 2013

Veelzijdig lesprogramma over de truckwereld bevat ook wiskunde
Zelf het effect zien van een spoiler op het dak of het gevolg van te zachte banden. Zelf een vrachtwagen veilig beladen. Zelf een cabine inrichten. Het Trucknasium van het DAF Museum in Eindhoven geeft scholieren alle ruimte om met prachtig lesmateriaal aan de slag te gaan met autotechniek. Spelenderwijs gebruiken ze daarbij ook wiskunde.
Lees het volledige artikel (pdf).

Intensieve leergang wiskunde bereidt docenten voor op nieuwe examenprogramma’s
In 2015 worden in klas vier de nieuwe examenprogramma’s wiskunde ingevoerd. ICT en de beroepspraktijk krijgen hierin een prominente rol. Een logische stap, want in de wereld om ons heen wordt automatisering steeds belangrijker en wordt er meer en meer wiskunde toegepast. Een nieuw, intensief nascholingsprogramma speelt hierop in en helpt wiskundedocenten bij hun voorbereiding op de vernieuwde wiskunde-examenprogramma’s.
Lees het volledige artikel (pdf).

Activiteit - juni 2013

Nano: een kleine wereld, een groot vakgebied
Nano is hot: nanorobots, nanotubes, nanocomputers, nano… In dit jonge vakgebied volgen de ontwikkelingen elkaar razendsnel op. Maar wat is nu precies nano, wat kun je ermee, hoe kun je het bestuderen? Binnenkort verschijnt een nieuwe NLT-module die op deze vragen ingaat. Naast veel natuur- en scheikunde is in de module ook de nodige wiskunde verwerkt.
Lees het volledige artikel (pdf).


Activiteit - maart 2013

Schoon drinkwater, een combinatie van wis- en scheikunde

Met de NLT-module ‘Zuiver drinkwater?!’ staan leerlingen in de schoenen van een drinkwatertechnoloog. Hoe adviseer je bedrijven die drinkwater produceren? Hoe kom je tot een gefundeerd advies? Met lesstof die ontleend is aan originele projectplannen en een eindpresentatie met professionele factsheets, geeft de module een mooi beeld van wis- en scheikunde in de beroepspraktijk.

De NLT-module ‘Zuiver drinkwater?!’ is ontwikkeld door chemicus Gjalt Prins en wiskundige Paul Drijvers van het Freudenthal Instituut. Al in zijn studie was Prins geboeid door het raakvlak tussen chemie en wiskunde. “De combinatie van deze vakken kom je vaak tegen in de praktijk”, vertelt hij. “Modelvorming speelt een grote rol. In de module onderzoeken we het verband tussen een aantal procesparameters van drinkwaterbereiding. De theorie die we daarbij gebruiken is rechtstreeks ontleend aan de praktijk.”
Lees het volledige artikel (pdf).



Archief - activiteiten

December 2012 - Lineair programmeren geeft nieuwe kijk op wiskunde
Hoe eet je zo goedkoop mogelijk, maar toch gezond? Een interessante vraag voor studenten met een smalle beurs. Als ze een beetje wiskunde gebruiken, kunnen ze hun ideale dieet zelf berekenen. Hoe? Dat behandelt de havo-NLT-module ‘Een optimale maaltijd’.
Lees verder ...

Oktober 2012 - Ontwerpen met wiskunde en de menselijke maat
Als je regelmatig medicijnen moet slikken, kan een pillendoos heel handig zijn. In de NLT-module ‘Human Technology Cares’ ontwerpen leerlingen een elektronische pillendoos. De module gaat over technologie én gebruikersvriendelijkheid. Een goed ontwerp kan per doelgroep verschillen. Wiskunde helpt bij een aantal ontwerpbeslissingen.
Lees verder ...

Juni 2012 - Al vijf jaar mooie wiskunde uit de praktijk
Wisactueel bestaat vijf jaar. Hoe is het magazine ontstaan en wie stonden er aan de wieg? In dit dubbelinterview vertellen Cathryn Hollin en Hans Sterk over de eerste prille uren van Wisactueel, hun doelstellingen, hun eigen ervaringen voor de klas en hun plezier in wiskunde.
Lees verder ...

Juni 2012 - Veel nieuwe lesideeën gaan over wiskunde
In de Wisactueel van december vorig jaar, vertelde wiskundedocent Martijn van Turnhout over zijn ervaringen met ‘Bčtaberoepen in de les’. Op 19 april jl. vond de feestelijke afsluiting plaats van dit nascholingsprogramma. In dit artikel een kort verslag over de resultaten.
Lees verder ...

Maart 2012 - Succesvol project ‘Olie in Oman’ bevat leuke wiskunde
Wie maakt het beste ontwerp voor een olieraffinaderij in Oman? Ruim 120 leerlingen uit klas 3 van Het Gymnasium Haganum in Den Haag strijden om de eer. In het Engels (!) presenteren zij hun resultaten aan acht kritische medewerkers van het Haagse ingenieursbedrijf CB&I. Wie wint de prijs?
Lees verder ...

Maart 2012 - Nieuw oefensysteem scoort hoog bij docenten en leerlingen
Met de schoolexamens achter de rug en het centraal schriftelijk voor de deur, breekt een tijd aan van veel oefenen. Voor wiskunde A kan dat in een nieuwe digitale oefenomgeving: Wiskundeschool.nl. Met de mogelijkheid voor open antwoorden en de actieve feedback biedt het systeem veel meer dan de tot nu toe beschikbare systemen. Op pi-dag (2012,03,14) werd het systeem ten doop gehouden op het Montessori Lyceum in Amsterdam (MLA) in een pilot met leerlingen van 6 vwo.
Lees verder ...

December 2011 - Wiskunde in de hoofdrol bij moordonderzoek
Moord of zelfverdediging? Dat is de centrale vraag in de wiskundeles die op 16 november bij het Nederlands Forensisch Instituut (NFI) werd gelanceerd. Meetkunde brengt de oplossing. Jurrien Bijhold, onderzoeker bij het NFI, is het brein achter de wiskundige opgave in de les. Hij vertelt over de belangrijke rol van wiskunde in zijn werk.
Lees verder ...

December 2011 - Docenten speeddaten over bčta en wiskunde
Hoe enthousiasmeer je leerlingen voor bčta en techniek? Breng ze er zoveel mogelijk mee in aanraking. Naast gastlessen en excursies kan dat ook in de eigen les. Hoe je dat doet is onderwerp van het nascholingsprogramma ‘Bčtaberoepen in de les’. Cursist en wiskundedocent Martijn van Turnhout vertelt over zijn ervaringen.
Lees verder ...

Maart 2011 - Straatverlichting … interessante wiskunde
In ‘Straatverlichting … Wat kost dat?’ gaan leerlingen op zoek naar de beste opstelling van lantaarnpalen langs een weg, zodat die weg goed wordt verlicht. In de les bepalen leerlingen de optimale lichtverdeling en de kosten die je daar uiteindelijk voor moet maken. Docenten van het Lorentz Casimir Lyceum in Eindhoven deden ervaring op met deze les.
Lees verder ...

December 2010 - Activiteit - De dvd-demonstrator, een natuur- én wiskundeproject
Iedereen maakt wel eens gebruik van optische dataopslag (een dvd kijken, gamen op je Wii, een cd branden met vakantiefoto's). Naast disciplines zoals natuurkunde, elektrotechniek en meet- en regeltechniek, komt daar ook – leuke – wiskunde aan te pas. Jean Schleipen, onderzoeker bij Philips Research, bedacht en bouwde een schaalmodel van een dvd-speler en schreef daarbij een handleiding en lesmateriaal.
Lees verder ...

Maart 2010 - Activiteit - Vakoverstijgende wiskunde geeft leerlingen zelfvertrouwen
Meer samenhang tussen de bčtavakken, kant-en-klaar lesmateriaal, verbluffende scores van leerlingen … Te mooi om waar te zijn? Scholen die met SaLVO werken zijn enthousiast over de resultaten. Met veertien modules, geschikt voor 2 havo/vwo tot en met het pre-examenjaar, biedt het SaLVO-project een systematische benadering van rekenvaardigheden in de vakken wiskunde, natuurkunde, scheikunde, biologie en economie.
Lees verder ...

September 2009 - Activiteit - Speelse voorlichting over 'wiskunde voor de bovenbouw'
Welk profiel moet ik straks kiezen? En kies ik dan wiskunde A, B, C of D? Lastig te beantwoorden vragen als je niet weet wat de verschillende wiskundevakken inhouden en wat je ermee kunt doen. Tien keer per jaar laadt het team van Wiskunde Wereld een busje vol met materiaal en trekt eropuit. Aan de hand van een vrolijk wiskundespel kunnen leerlingen uit 3 vwo – en aan het eind van het schooljaar ook 2 vwo –proeven en proberen en erachter komen wat ze kunnen verwachten van wiskunde A, B, C en D.
Lees verder ...


Juni 2009 - Rekenen aan een warmtewisselaar is leuk
Olie lijkt misschien het domein van chemici, maar ook voor wiskundigen is er veel te beleven in de petrochemische industrie. De lessenserie ‘Hot Stuff’ van Shell kijkt vanuit een wiskundige invalshoek naar de werking en optimalisering van warmtewisselaars.
Lees verder ...


Juni 2009 - Mp3-speler mooie kapstok voor veel, leuke wiskunde
Vrijwel elke leerling heeft er een, een iPod of mp3-speler. In het vak ‘Natuur, Leven en Technologie’ (NLT) komen de bezitters van deze kleine kastjes alles te weten over mp3. De techniek die daar achter zit, blijkt vaak een echte eyeopener: natuurkunde, elektrotechniek, biologie en heel veel wiskunde.
Lees verder ...


Maart 2009 - Een frisse wiskundewind in de klas
Praktische opdrachten, herhalingsstof voor het eindexamen, interactieve lessen, u vindt het op de site van Math4all. Wie wil kan er direct mee aan de slag. Het materiaal wordt gratis ter beschikking gesteld en is bijzonder geschikt voor gebruik op het elektronisch schoolbord.
Lees verder ...


December 2008 - De prijs van een priemgetal
Als wiskundige in hart en nieren en begenadigd verteller weet prof.dr. Hendrik Lenstra als geen ander mensen te boeien voor zijn vak. Hij mocht dan ook niet ontbreken op de Science and Technology Summit Vliegende Hollanders 2008, die op 11 november plaatsvond in Amsterdam. Wij woonden voor u zijn presentatie bij. Een verslag van Betty Majoor.
Lees verder ...